تاریخ : دوشنبه, ۱۳ مرداد , ۱۴۰۴ Monday, 4 August , 2025
0

تغییر پارادایم در آموزش نیازمند ابزار و رویکردهای نوین است/ کلاس درس بدون تجهیزات آموزشی، زمینه را برای یادگیری عمیق فراهم نمی‌کند

  • کد خبر : 5430
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۲
تغییر پارادایم در آموزش نیازمند ابزار و رویکردهای نوین است/ کلاس درس بدون تجهیزات آموزشی، زمینه را برای یادگیری عمیق فراهم نمی‌کند

علی زرافشان، در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، به تشریح ابعاد «توسعه عدالت در فضای آموزشی و کیفیت بخشی به آموزش و پروژه مهر» پرداخت. وی با اشاره به انتظارات رئیس جمهور، دکتر پزشکیان، بیان کرد که این انتظارات نشان‌دهنده یک «تغییر پارادایم» در […]








علی زرافشان، در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، به تشریح ابعاد «توسعه عدالت در فضای آموزشی و کیفیت بخشی به آموزش و پروژه مهر» پرداخت. وی با اشاره به انتظارات رئیس جمهور، دکتر پزشکیان، بیان کرد که این انتظارات نشان‌دهنده یک «تغییر پارادایم» در رویکردهای نوین یادگیری است که نیازمند ابزار، وسایل و تغییراتی در رویکردها می‌باشد.

زرافشان با تاکید بر اینکه «تغییر پارادایم» مستلزم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است، گفت: «آنچه مورد انتظار است، فراهم کردن فضایی متفاوت برای یاددهی و یادگیری در مدارس و کلاس‌های درس است.» وی مؤلفه‌های این فضای متفاوت را شامل تغییر نقش معلم و رویکرد معلمی دانست و افزود: «روش آموزش و حضور معلم در کلاس درس باید به گونه‌ای دیگر باشد.»

وی توضیح داد که انتظاراتی مانند استفاده از رویکرد کار گروهی یا پروژه محور، بر این اصل استوار است که معلم نباید تنها سخنران کلاس باشد، بلکه باید وظایف را به دانش‌آموزان واگذار کند.

زرافشان همچنین به تغییر در چینش کلاس‌ها و جایگزینی نیمکت‌ها با میز و صندلی‌های تک نفره اشاره کرد تا امکان چیدمان‌های متفاوت برای کارهای گروهی و پروژه‌ای فراهم شود.

او با بیان اینکه کلاس‌های پر تراکم فرصت بیشتری را فراهم می‌کنند، به نقش مبلمان کلاسی در تحقق رویکردهای نوین یادگیری اشاره کرد. وی گفت: «مبلمان کلاسی مناسب، امکان رویکردهای نوین یادگیری را فراهم خواهد کرد، به خصوص در مدارس محروم و کلاس‌های چندپایه که در دوره ابتدایی شاهد آن هستیم.»

علی زرافشان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تجهیزات آموزشی پرداخت و خاطرنشان کرد: «کلاس درس بدون تجهیزات آموزشی، زمینه را برای یادگیری عمیق فراهم نمی‌کند.» وی گفت که با همکاری معاونت‌ها، فهرستی از تجهیزات مطلوب تهیه شده و قرار است این تجهیزات به صورت استاندارد در همه کلاس‌ها فراهم شود.

یکی دیگر از برنامه‌های معاونت ابتدایی که مورد تاکید زرافشان قرار گرفت، بحث «کتابخانه کلاسی» بود. وی همچنین بر لزوم آموزش معلمان در خصوص رویکردهای نوین و چگونگی بهره‌گیری از تجهیزات آموزشی تاکید کرد و گفت: «معلمان باید بدانند چگونه از تجهیزات آموزشی استفاده کنند، چرا که بسیاری از تجهیزات موجود در مدارس، به دلیل عدم آموزش کافی، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.»

در پایان، زرافشان به تشکیل تیم کاری در استان‌ها برای مدیریت و پیشبرد اهداف اشاره کرد و گفت: «تیم کاری شما در استان باید متشکل از بخش‌های مختلف مانند نوسازی مدارس، تجهیزات آموزشی و آموزش معلمان باشد تا بتوانند ابعاد مختلف کار را مدیریت کرده و انتظارات رئیس جمهور را برآورده کنند.» وی همچنین بر لزوم لحاظ شدن “چند هزار پروژه” مد نظر در دوره ابتدایی تاکید کرد.


به نقل از پانا

لینک کوتاه : https://moalemagah.ir/?p=5430

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.