سیدجلال رضویمهر در گفتوگو با پانا درباره طرح تفصیلی تأسیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در وزارت آموزش و پرورش گفت: «این طرح حدود ششماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، موافقان و مخالفان در مجمع نمایندگان طلاب صحبت کردند و این طرح در ۹ ماده به تصویب رسید.»
وی به تشریح جزئیات هر ماده پرداخت و اظهار کرد: «ماده یک عنوان طرح است؛ بهعنوان طرح تأسیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در وزارت آموزش و پرورش و ماده دوم آن بیان مسئله است، یک توضیح اجمالی در رابطه با نهاد نمایندگی ولی فقیه در وزارت آموزش و پرورش که اقدامی است بهمنظور پیگیری منویات مقام معظم رهبری در آموزشوپرورش، بهویژه اینکه برای اجرای طرح تحول آموزشوپرورش صورت میگیرد.»
رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در وزارت آموزش و پرورش را رهبر معظم انقلاب منصوب میکنند
رضویمهر اضافه کرد: «توافق همکاری رسمی حوزه علمیه قم بهعنوان متولی تعلیم و تربیت دینی و مسئول ترویج گفتمان فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص)، با وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۹ ایجاد شد و بر اساس آن ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش شکل گرفت.»
وی ادامه داد: «بعد از سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ به شهر قم و تاکید بر لزوم توجه بیشتر به آموزشوپرورش، دامنه همکاری این دو نهاد گسترش یافت. طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسید که در راستای تحقق راهکارهای موجود در این سند، فصل نوینی در همکاری حوزه علمیه قم و ستاد طرح تحول آغاز شد.»
رئیس مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه به ماده سوم این طرح اشاره کرد و گفت: «به رغم تلاشهای فراوانی که در جهت اجرای طرح تحول صورت گرفت، در مقام عمل، به دلیل نبود متولی مشخص بهعنوان نماینده ولی فقیه برای نظارت بر اجرای این سند، اجرای این طرح دچار مسائل فرسایشی شد که این همان ماده سه و پیشینه طرح است.»
رضویمهر افزود: «این طرح در دستورکار قرار داشت و طرح حاضر نیز به جهت محققکردن اهداف زمین مانده تفاهمنامهها و طرحهای سابق با حمایت و پشتیبانی شورای عالی حوزههای علمیه، یک طرح مناسب و بهتری است که خدمت مقام معظم رهبری ارائه خواهد شد.»
وی با اشاره به هدف و راهبرد ماده چهارم طرح تاسیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در آموزشوپرورش، اظهار کرد: «ماده چهار، اهمیت و ضرورت طرح است، تربیت نسل جوان و مدیران آینده در وزارت آموزش و پرورش که وسیعترین مرکز تعلیم، تعلم، تربیت و پرورش نیروی انسانی کشور است، ساماندهی میشود، در کنار تربیت علمی نسل آینده، تربیت دینی، اخلاقی و انقلابی، رویکرد پیدا میکند؛ مسئولیت حوزههای علمیه در تربیت نسل دهه اخیر که از اهمیت بالایی برخوردار است و به یک سازوکاری نیازمند است. این هماهنگی با دفتر نمایندگی در وزارت آموزش و پرورش رقم خواهد خورد تا جهت تربیت دینی، اخلاقی و انقلابی نسلهای آینده با توجه به گام دوم انقلاب این امر، با اهمیت و ضرورتی بیش از گذشته اجرا شود.»
تربیت نسل جوان و مدیران آینده با رویکرد تربیت دینی، اخلاقی و انقلابی، در وزارت آموزش و پرورش، از اهداف مهم طرح تفصیلی تاسیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در آموزش و پرورش است
رضویمهر افزود: «میتوانیم نهادینهکردن معارف دینی در اندیشه، رفتار دانشآموزان و فرهنگیان، حفظ و تقویت هویت و ارزشهای اسلامی، انقلابی و ملی، تربیت نسل متعهد و مومن، فراهمآوردن بستر مناسب و انقلابی برای تربیت نسلی مومن، انقلابی، مسئولیتپذیر، خلاق و ترویج فرهنگ جهاد و شهادت در میان دانشآموزان و فرهنگیان را رقم بزنیم.»
رئیس مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه به دیگر اهداف این طرح در ماده پنجم اشاره کرد و گفت: «ساماندهی اساتید از حوزویان برای نقشآفرینی در آموزش و پرورش بهعنوان طلبه، معلمها، طلاب شاغل و مبلغان، میتواند از دامنه این بحث باشد. حمایت و هدایت فکری تشکلهای دانشآموزی و فرهنگیان، تقویت مهارتهای اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی با رویکرد سبک زندگی اسلامی، تقویت پیوند حوزههای علمیه و آموزش و پرورش، پیوند عمیق این دو نهاد جهت ارتقای معرفت، بصیرت دینی، رشد و تعالی معنوی و اخلاقی فرهنگیان و دانشآموزان از دیگر اهداف و راهبردهای این طرح است.»
وی ادامه داد: «ماده ششم این طرح، سیاستها و راهبردها است که تهیه و تدوین منظومه معرفتی تربیتی، آموزش عمیق کاربردی معارف دینی اسلامی در کتابهای درسی و برنامههای آموزشی، نظارت بر محتوای کتابهای درسی، پایش و بررسی کتابهای درسی بهمنظور اطمینان از انطباق محتوای آنها با اصول و ارزشهای اسلامی و فرهنگی کشور، طراحی و اجرای برنامههای تربیتی، طراحی و اجرای برنامههای آموزشی برای تقویت اخلاق و نیکرفتاری در میان دانشآموزان و فرهنگیان، نظارت، ارزیابی، توانمندسازی و مهارتافزایی طلاب و وزرای نقشآفرین در آموزش و پرورش، همافزایی تشکلهای دانشآموزی و فرهنگیان، توسعه و تقویت هویت جمعی و نقشآفرینی در عرصههای اجتماعی مبتنی بر ارزشها و آموزههای اسلامی، طراحی و برنامهریزی دورههای آموزشی، برگزاری دورههای آموزشی، کارگاهی و تخصصی جهت توانمندسازی معلمان، مبلغان، دانشآموزان با رویکرد سبک زندگی اسلامی، طراحی و نظارت بر روشهای تربیت صحیح نسل جوان با رویکرد مبانی دینی اسلامی، رصد افکار، برنامهها و جریانهای انحرافی برنامهریزی شده و جریانها جهت مقابله با آنها، از اهداف این ماده است.»
در طرح تاسیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در آموزش و پرورش، نظارت، پایش و بررسی محتوای کتابهای درسی بهمنظور اطمینان از انطباق محتوای آنها با اصول و ارزشهای اسلامی و فرهنگی کشور، از اهمیت بالایی برخوردار است
رضویمهر گفت: «ماده هفت این طرح این است که رئیس نهاد نمایندگی میتواند جهت رسیدن به اهداف معاونتهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی دفاتری ایجاد کند و دفتر نمایندگی میتواند در هر استانی بهعنوان دفتر نمایندگی تأسیس شود.»
وی افزود: «ماده هشت، ساختار پیشنهادی طرح است که در رأس هرم رئیس نهاد نمایندگی، معاونتها، دفاتر نمایندگی در استانها و دفتر نظارت و ارزیابی است.»
رئیس مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه در پایان اظهار کرد: «ماده نهم، منابع مالی طرح است که به دفتر مقام معظم رهبری، به شورای عالی حوزههای علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده، این طرح یک پیشنهاد است و امید داریم که با توجه به حضور وسیع فرهنگیان در همهجای ایران اسلامی، این طرح بتواند بهعنوان فراهم کردن زمینه مباحث معرفتی، دینی و روحیه استکبارستیزی در میان دانشآموزان و فرهنگیان در راستای قامت نمایندگی ولیفقیه، مانند نهاد فعال در دانشگاهها و نهاد رهبری در وزارت جهاد، در آموزش و پرورش هم شاهد این نهاد باشیم.»
به نقل از پانا