تاریخ : سه شنبه, ۱۴ مرداد , ۱۴۰۴ Tuesday, 5 August , 2025
0

استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تحلیل داده‌های برنامه سنجش سلامت ‌نوآموزان‌

  • کد خبر : 1861
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸
استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تحلیل داده‌های برنامه سنجش سلامت ‌نوآموزان‌

‌‌به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور، حجت اله الماسی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در این همایش بابیان اینکه یکی از گام‌های مهم در راستای عدالت آموزشی موضوع تشخیص استعدادها و شناسایی آن‌ها است، گفت: وظیفه شناسایی و غربالگری  این استعدادها و هم‌چنین  اختلالات رشدی  برای  هشت  میلیون کودک  دوره […]






‌‌به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور، حجت اله الماسی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در این همایش بابیان اینکه یکی از گام‌های مهم در راستای عدالت آموزشی موضوع تشخیص استعدادها و شناسایی آن‌ها است، گفت: وظیفه شناسایی و غربالگری  این استعدادها و هم‌چنین  اختلالات رشدی  برای  هشت  میلیون کودک  دوره پیش از دبستان به عهده سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور است که  این روند از طریق ۹۰۰ پایگاه مرکز جامع سنجش، آموزش و توان‌بخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی صورت می‌گیرد.‌

وی بابیان اینکه در این برنامه غربالگری در حوزه‌های مختلف‌ رشدی انجام می‌شود، تصریح کرد:‌ نتایج این غربالگری‌ها شامل اطلاعات دموگرافی، خانواده، محل سکونت و وضعیت جسمانی و بینایی و شنوایی  نوآموزان است که همه این اطلاعات در سامانه رشدی و تربیتی سیرت که از سامانه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور است، ثبت می‌شود.‌

وی افزود: هم‌چنین در این برنامه حیطه‌های گفتار و زبان، شایستگی‌های حرکتی و  مهارت‌های شناختی  پایه مانند حافظه و مهارت حل مسئله  و مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان نیز  ارزیابی می‌شود.

الماسی‌ با بیان این‌که  در این برنامه برای هر کودک ۳۲۳ داده جمع‌آوری می‌شود‌ و این داده‌ها در سی گروه‌ قرار می‌گیرد، افزود: در سال‌های گذشته برنامه سنجش  سلامت و آمادگی  تحصیلی نوآموزان تنها برای کودکان شش‌ساله انجام می‌شد  اما در حال حاضر این برنامه برای کودکان چهارتا شش سال هم  انجام می‌شود.‌

معاون وزیر ادامه داد: به دلیل گستردگی مؤلفه‌های تأثیرگذار و پیچیدگی آن‌ها  و هم‌چنین  گسترده بودن آموزش‌وپرورش،  تشخیص درست و دقیق  اختلالات رشدی یکی از چالش‌های غربالگری است که می‌توان از طریق هوش مصنوعی ‌ این روند را به‌صورت دقیق‌تر انجام داد.‌

وی بابیان اینکه تحلیل درست داده‌ها به کمک هوش  مصنوعی‌ به تدوین برنامه آموزشی و توان‌بخشی نوآموزان و دانش آموزان  کمک می‌کند، تأکید کرد: بین استفاده مفید از این داده‌ها و آینده کشور رابطه معناداری وجود  دارد  و این فرآیند نیازمند توجه است.

وی در پایان خواستار همکاری دانشگاه‌ها و سایر ارگان‌های مرتبط برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در برنامه سنجش و سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شد.


به نقل از پانا

لینک کوتاه : https://moalemagah.ir/?p=1861

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.