محمد سلیمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش؛ در افتتاحیه اولین گردهمایی روسای ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات استانها؛ با اشاره به اینکه تعیین اولویتها، کاری بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: اگر اولویتها را خوب بشناسیم، دچار انحراف از معیار نخواهیم شد و برای برطرف کردن مسائل و دغدغههای آموزش و پرورش قدمهای موثری برداشته میشود.
به گزارش اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات؛ محمد سلیمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش؛ در افتتاحیه اولین گردهمایی روسای ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات استانها؛ با اشاره به اینکه تعیین اولویتها، کاری بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: اگر اولویتها را خوب بشناسیم، دچار انحراف از معیار نخواهیم شد و برای برطرف کردن مسائل و دغدغههای آموزش و پرورش قدمهای موثری برداشته میشود.
وی با اشاره به اهمیت نقش مدیران مدارس در راهبری و پیشبرد مناسب امور مدارس، افزود: نقش مدیران در پیشرفت و تعالی مدارس و آموزش و پرورش بسیار حیاتی و مهم و برنامهریزی و نظارت بر عملکرد مدیران با نگرش حمایت، بهبود، راهنمایی و راهبری بسیار ضروری است. مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به برنامه اصلاح نظام اداری در دولت چهاردهم بعنوان نقشه حرکت نظام اداری ، محور چهارم با عنوان ارتقای سلامت اداری و رفع زمینه های فساد و محور پنجم با عنوان ارتقای مدیریت عملکرد را از وظایف اصلی حوزه خود بر شمرد که هدف اصلی آن افزایش رضایتمندی مردم است. مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با بیان اینکه اگر نظام برنامهریزی به خوبی شکل نگیرد، ارزیابی اثربخشی لازم را نخواهد داشت، ادامه داد: کاربست مناسب نتایج ارزیابی مدیران مدارس و همچنین تحلیل نتایج و دادههای خروجی به شناسایی مدیران ساعی و تلاشگر منجر شده و نشانگر آسیبهای نظام آموزشی در بستر یک نگاه علمی خواهد بود. وی با اشاره به اینکه شناخت و آگاهی از آسیبها میتواند مقدمه حل مسئله و تقویت ارائه خدمات عمومی را به دنبال داشته باشد، اضافه کرد: ارتقاء سلامت اداری و رفع فساد یکی از شعارهای دولت چهاردهم است که شامل فساد ستیزی، مردمداری و عدالت اجتماعی است و یکی از مباحثی که در برنامهریزیها باید توجه کنیم مقابله با فساد است. سلیمی با بیان این مطلب که سطح انتظار مردم از دستگاه آموزش و پرورش بسیار بالا است، وظیفه دستگاه آموزش و پرورش را تعلیم و تربیت نسلهای آینده دانست که با توجه به زیرساختهای آن، باید تلاش ویژه ای در تربیت نسل آینده بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شود. مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اجرای سلامت اداری، با نگاه مشارکتی میسر است و با یک نگاه، یک جریان و یک دستگاه امکان پذیر نیست و برنامههای اجرایی حوزه سلامت اداری باید از حوزه کارشناسی استان ها شروع شود. سلیمی بر تکریمشان و جایگاه ذی نفعان و فرهنگیان تاکید و یادآور شد: یکی از امور بسیار مهم، گسترش روحیه جهادی و جریانسازی و خدمت بیمنت به مخاطبان و ارباب رجوعان است. مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، ضمن توصیه بر داشتن نگاه پیشگیرانه و اینکه آموزش و تولید محتوا جنبه پیشگیرانه دارد، بیان کرد: یکی از مهمترین ابزارهای سازمانی برای ترویج ارزشها، نظام مدیریت عملکرد و معیارها و شاخص هایی است که در این نظام مورد استفاده قرار می گیرد. لذا کار تیمی شاکله اصلی این فرآیند است و با توجه به اسناد بالادستی، به ویژه سند تحول بنیادین، باید با توجه ویژه و ثبت دقیق فعالیت ها، مستندسازی برنامه ها مد نظر باشد. و ماهانه گزارشی از وضعیت اقدامات انجام شده در سه پنل ارزیابی، نظارت و پاسخگویی ارسال گردد. وی تصریح کرد: بدون شک در بازرسی وزارت آموزش و پرورش باید به سمت اجرای شاخصها و کیفیتبخشی حرکت کنیم. سلیمی با اشاره به اینکه در حوزه عدالت آموزشی زحمات زیادی کشیده شده است اذعان کرد: رضایتمتدی ذینفعان برای دولت چهاردهم از اهمیت بالایی برخوردار است. وی افزود: یکی دیگر از سیاستهای اداره کل ارتقای مدیریت عملکرد است، به این منظور که ارزیابی و پایش مستمر مدیران اتفاق میافتد و بهواسطه این اتفاق آموزش و پرورش به سمت ایجاد یک دستگاه پاسخگو حرکت خواهد کرد چرا که دستگاه تعلیم و تربیت فصل مشترک بین دولت و مردم است.