رضوان حکیمزاده در افتتاحیه همایش کشوری توانمندسازی نیروی انسانی “توانا” که با حضور معاونین آموزش ابتدایی استانها، مدرسان استانی، مدیران مدارس تراز و روسای تکنولوژی آموزشی در شهر مشهد برگزار شد، از اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری بهعنوان محور اصلی برنامههای تحولی دولت چهاردهم در حوزه آموزش و پرورش یاد کرد.
وی با بیان اینکه نقطه شروع هر تحول آموزشی واقعی، مدرسه و کلاس درس است، اظهار داشت: مدرسه در تراز سند تحول، چشماندازی روشن برای تحقق آموزش و تربیت جامع در کشور ارائه میدهد. این مدرسه نه تنها یک محیط آموزشی، بلکه یک فضای یادگیرنده، پویا، خلاق و متکی بر مشارکت فعال دانشآموزان در فرآیند یادگیری است.
حکیمزاده در ادامه، مدرسه در تراز سند تحول را مدرسهای توصیف کرد که با تکیه بر روشهای نوین تدریس، فناوریهای نو و برنامههای درسی غنی، به پرورش تفکر انتقادی، خلاقیت، و مهارتهای حل مسئله میپردازد. به گفته وی، این مدرسه با نگاهی فراگیر، استعدادهای دانشآموزان را شکوفا میکند و آنان را برای تبدیل شدن به شهروندانی آگاه، مسئول و آماده برای آینده آماده میسازد.
معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر اهمیت ابعاد مختلف در طراحی این مدرسه افزود: مدرسه در تراز سند تحول بنیادین دارای چشمانداز آموزشی و تربیتی دقیق است که شامل محیطی امن، صمیمی و پذیرنده برای همه دانشآموزان است. این مدرسه جایگاهی برای دیدهشدن و شنیدهشدن هر کودک دارد و ارزشهای اسلامی، هویت ملی و مهارتهای زندگی در آن نهادینه میشود.
حکیمزاده از تنظیم نقشه راه این مدرسه با همکاری پژوهشگاه آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در این نقشه راه، ابعاد مختلف مدرسه شامل مدیریت و رهبری تربیتی، محیط تربیت (فیزیکی و روانی)، ارتباطات اجتماعی و نتایج عملکردی با سنجهها و معیارهای مشخص طراحی شده است.
وی در پایان بر سه اصل محوری این مدرسه تاکید کرد: نگاه به درون از طریق خودارزیابی مبتنی بر شواهد و دادهها، نگاه به بیرون از طریق آموختن از تجربیات سایر مدارس و نگاه به آینده با برنامهریزی برای نوآوری و پاسخگویی به نیازهای فردا.
به گفته حکیمزاده، «مدرسه در تراز سند تحول بنیادین» الگویی برای تحقق آموزش با کیفیت، عدالت تربیتی، و توسعه فرهنگ یادگیری و پیشرفت شخصی و جمعی در نظام تعلیم و تربیت کشور است.
به نقل از پانا