تاریخ : دوشنبه, ۱۳ مرداد , ۱۴۰۴ Monday, 4 August , 2025
2

توانمندسازی مدارس، محور اصلی مدرسه تراز سند تحول بنیادین است

  • کد خبر : 5442
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۷
توانمندسازی مدارس، محور اصلی مدرسه تراز سند تحول بنیادین است

رضوان حکیم‌زاده، در این گردهمایی با سلام و خیرمقدم به همکاران بیان کرد:  با توجه به برنامه‌ای که فاز اول آن را در شهریار اجرا کردیم و بازخوردهایی که دریافت شد، جلسات متعددی برای یکپارچه‌سازی برنامه تحولی برگزار شد. تصمیم ما این شد که همه برنامه‌های زیرمجموعه، ذیل مدرسه تراز و با نگاه به توانمندسازی مدیران، […]








رضوان حکیم‌زاده، در این گردهمایی با سلام و خیرمقدم به همکاران بیان کرد:  با توجه به برنامه‌ای که فاز اول آن را در شهریار اجرا کردیم و بازخوردهایی که دریافت شد، جلسات متعددی برای یکپارچه‌سازی برنامه تحولی برگزار شد. تصمیم ما این شد که همه برنامه‌های زیرمجموعه، ذیل مدرسه تراز و با نگاه به توانمندسازی مدیران، معلمان و معاونان مدارس پیش برود.

وی ادامه داد: کار ما این بود که با تبیین مفهوم مدرسه در سند تحول بنیادین، تعریف مشترکی بین مجموعه آموزش و پرورش و مدیران اجرایی شکل بدهیم. مدرسه مطابق سند تحول، صرفاً یک جایگاه اداری و اجرایی نیست؛ اول باید افق روشنی برای کار مدرسه ترسیم کنیم و بدانیم دنبال چه نوع مدرسه‌ای هستیم. از نگاه آموزشی، مدرسه تراز یک محیط پویا، خلاق و یادگیرنده است که در آن دانش‌آموزان فعالانه نقش ایفا می‌کنند و با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و برنامه‌های درسی غنی، مهارت‌های تفکر انتقادی، خلاقیت و حل مسئله را یاد می‌گیرند. چنین مدرسه‌ای نیازهای فردی دانش‌آموزان را در نظر می‌گیرد و به رشد استعدادها و تبدیل آن‌ها به شهروندان مسئول و آگاه کمک می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی یادآور شد: این مدرسه فقط یک نهاد آموزشی نیست، بلکه فضای تربیتی مولد و صمیمی‌ای است که ارزش‌های دینی و هویت ملی را در دانش‌آموز نهادینه می‌کند و او را به رشد همه‌جانبه علمی، عاطفی، اجتماعی و جسمی هدایت می‌سازد. مشارکت گروهی و مسئولیت‌پذیری در مدرسه تراز محوریت دارد و ابعاد مختلفی از مدیریت، رهبری، اجتماعی، فیزیکی و فناورانه را شامل می‌شود.

وی افزود: امسال توانستیم با همکاری دکتر محبی، مدل مدرسه تراز را تکمیل کنیم که شامل ۵ بعد اساسی مدیریت و رهبری، آموزشی و تربیتی، محیط تربیت (فیزیکی و فناورانه)، اجتماعی و ارتباطی و نتایج و پیامدهاست. تفاوت مهم این مدل با برنامه‌های قبلی در این است که خودارزیابی مدارس بر اساس شواهد و داده‌ها انجام می‌شود و مدل ارزشیابی بیرونی نیز آن را تایید می‌کند. همه سنجه‌ها و شاخص‌ها طوری تدوین شده‌اند که معیارهای سند تحول را محقق کرده و با سایر برنامه‌ها هم‌راستا باشد تا دوگانگی در اجرا پیش نیاید.

حکیم‌زاده تصریح کرد: رویکرد اصلی ما توانمندسازی مدارس برای خودارزیابی مؤثر و هدفمند است تا با تحلیل داده‌ها و چرخه برنامه‌ریزی، اقدام، ارزیابی و بازنگری، بهبود مستمر رقم بخورد؛ هم تجربه‌ها و استانداردهای مدارس دیگر مطالعه شود، هم برنامه‌ریزی برای نیاز آینده صورت گیرد و هم مدیران قدرت عملیاتی‌شدن اهداف را پیدا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدرسه تراز باید کانون توسعه انسانی و تربیت معلم باشد و مشارکت تمامی ارکان اعم از خانواده و جامعه را در خود داشته باشد. تلاش می‌کنیم با ابزارها و برنامه‌های تحولی جدید به سمتی حرکت کنیم که کیفیت یادگیری و عدالت آموزشی به‌طور عملی در مدارس محقق شود.


به نقل از پانا

لینک کوتاه : https://moalemagah.ir/?p=5442

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.